Goed gestructureerde webtekst is noodzaak

goed gestructureerde webtekst is noodzaak

“Ja maar, het stáát er toch?!”

Waarom je goed moet nadenken over de opbouw van tekst op je website. Voor je klanten. En voor Google!

Hoe lang kookt spaghetti?

Gisteravond maakte ik spaghetti. Ik pakte het pak uit de la en wilde snel controleren hoe lang de  kooktijd ook alweer was… en moest voor de zoveelste keer flink zoeken op het pak. Want ja, het staat er op. Natúúrlijk staat het erop – weggestopt in een hoekje onder de ingrediënten. Net alsof ik iedere keer dat ik spaghetti kook eerst wil weten wat er in zit. Of steeds weer een leuk recept wil lezen. Nee dus. Wat ik wel iedere keer even na wil kijken, is hoe lang de spaghetti moet koken. En ik ben vast niet de enige. Dus waarom staat dat er nou niet duidelijk op?

Een verkeerd boortje

Terwijl ik binnensmonds op de spaghettifabrikant foeterde, schoot ineens een webwinkel door mijn hoofd, waar ik onlangs vilten stoelglijders kocht. Daar liep ik tegen eenzelfde denkfout aan. Mooie website, goed assortiment, duidelijke structuur. Een eitje om de juiste spullen te vinden. En bij ieder product stond een handleiding, met daarin een duidelijke reisbeschrijving, plus de maat van de schroefjes en boortjes. Een kind kon de was doen. Kortom: een goede, professionele webwinkel.

Totdat ik het eerste gat in mijn stoel had geboord en dat veel te groot bleek te zijn. Had ik me vergist? Nee, het stond echt in de handleiding. Maar de informatie klopte niet. Geen ernstige misser, want een nieuw boortje was zo gekocht en een kleiner gaatje snel geboord. Maar wel jammer, zo’n suf foutje. Daarom stuurde ik een mail om aan de webwinkel door te geven dat er een fout in de handleiding stond.

Al snel stuurde de webwinkel een uiterst vriendelijke reactie (en daarvoor verdienen ze een bonuspunt): de handleiding was niet voor mijn product bedoeld en dat stond er ook, meldde de  winkel. Ik had niet in de handleiding moeten kijken, maar op de productpagina helemaal naar beneden moeten scrollen: dáár stond de maat van het juiste boortje. (Wel meldde de webwinkel, dat ze gingen kijken of dit helderder kon – nog een bonuspunt). De spaghetti en het boortje drukten me weer eens met de neus op de feiten. Hoe makkelijk mensen er soms ook over denken:

De opbouw van webtekst doet ertoe


We lezen slecht

Zoek jij ook geregeld op een website naar de contactgegevens? Het adres van een winkel met  leuke meubels bijvoorbeeld? Waarom zit zo’n adres zo vaak verstopt? Waarom laten veel bedrijven hun klanten zo veel moeite doen om contact op te nemen of naar ze toe te komen? Misschien is de  gedachte wel dezelfde als in een tuincentrum: alle klanten zigzaggend door  de winkel laten lopen zodat ze werkelijk geen enkele plant, pot, tuinstoel of parasol missen. Op een website werkt dat niet. Want mensen nemen echt de tijd niet om alles te lezen waar ze langs scrollen op zoek naar de informatie die ze nodig hebben.

Laat je klanten niet verdwalen!

Even terug naar mijn boortje: zou  jij naar beneden hebben gescrold om alle details te lezen? Terwijl de informatie die je nodig denkt te hebben al in beeld is? Bovenaan de pagina een grote tab Handleiding staat? Zou jij checken of die handleiding wel echt bij het product hoort waar hij naast staat? Ik dus niet. En als tekstschrijver ben ik toch best wel van de lettertjes en het lezen. Maar ik ben ook een wandelend voorbeeld van een bekend fenomeen: we lezen belabberd op internet.

Tip: Hou rekening met snelle beslissers

Wist je dat mensen gemiddeld binnen 6 seconden beslissen of ze op jouw website verder zoeken? En dat ze hun eerste oordeel al vellen binnen 1 seconde? Dan moet je er dus wel heel goed op letten dat je je potentiële klanten binnenboord houdt. De eerste, visuele indruk is van cruciaal belang om je klanten in die allereerste seconde een positief oordeel te laten vellen. Daarna gaat ook je tekst tellen, en de opbouw hiervan.

Niet voor niets begint geen enkele moderne  website nog met “welkom op de website van…”. In plaats daarvan kun je beter direct met de deur in huis vallen: dit is wat je hier vindt; Daarom moet jij hier zijn.

Wat wil jouw klant?

Ik merk dat het mijn klanten best wat omdenken vraagt, maar het is absoluut de moeite waard om je webteksten door de bril van je klanten te bekijken. Ik zou zelfs willen zeggen: het is pure noodzaak. Het hoort simpelweg bij je marketing. Maar dat niet alleen. Ook om hoog te scoren in de zoekresultaten van Google [LINK] zijn je webteksten en de opbouw daarvan cruciaal. En goed scoren bij Google is nodig om überhaupt in het vizier van je potentiële klanten te komen.

Conclusie

De spaghetti en het boortje wezen mij allebei nog eens op hetzelfde: het grote belang van goed gestructureerde webteksten. Natuurlijk ook goed geschreven en professioneel opgemaakt. Meer weten? Kijk eens bij schrijftips en bij vindbaarheid van websites.

Hulp nodig?

Wil je jouw webteksten laten redigeren door een specialist? Of het schrijfwerk helemaal uit handen geven? Ik doe het graag voor je. Bel of app naar 06  3609  6253 of stuur een mailtje naar info@tekenvananne.nl