tips voor een goed verhaal van Teken van Anne

Zo komt jouw boodschap aan

 

Een goede tekst schrijf je niet zo maar

 

Of je nu webteksten nodig hebt, een paper, flyer of wetenschappelijk artikel, je tekst heeft altijd een doel: je hebt iets te vertellen en wilt een boodschap overbrengen. Om dat te bereiken is het slim om rekening te houden met:

 

  • Interessante inhoud
  • Aansprekende tone of voice
  • De juiste doelgroep
  • Een passend medium

teken van anne Inhoud

Geef de juiste informatie

Hoe zorg je ervoor dat je je klanten informatie geeft die voor hen interessant is? Weet je wat jouw klanten willen weten? Wat belangrijk voor hen is? Waarom moet een klant eigenlijk bij jou zijn? Met interessante informatie maak je snel duidelijk wie je bent, wat je doet en voor wie. Vergeet niet om je informatie goed te structureren!

teken van anne Tone of voice

Hoe je het vertelt is net zo belangrijk als wat je vertelt

 

Een goede tekst is niet alleen goed geschreven, maar past ook bij de identiteit van je bedrijf én bij je klanten. Potentiele klanten weten hierdoor direct wat ze aan je hebben en voelen zich gezien. Ieder mens vindt het prettig om woorden te lezen die hij zelf ook gebruikt. Dat geeft vertrouwen en maakt het gemakkelijker voor je klanten om contact met je op te nemen.

teken van anne Doelgroep

Gebruik taal als bindmiddel

 

 

Voor laaggeletterden is ander taalgebruik nodig dan voor bijvoorbeeld huisartsen. Kortere zinnen. Weinig lange woorden en een praktisch verhaal (en een groot lettertype). Iemand met een universitaire opleiding voelt zich juist goed thuis bij teksten met een hoger abstractieniveau. Heb jij een doelgroep die veel jargon gebruikt? Dan is het slim om kernbegrippen uit dat jargon in te zetten. Maar dan wel zonder te vervallen in wolligheid!

teken van anne Medium

Passende teksten voor websites, flyers en andere communicatiemiddelen

Een flyer is iets anders dan een brochure. En een handboek iets anders dan een website. Wanneer iemand door je flyer op je website komt, moet je identiteit eenduidig zijn. Zowel in beeld als in tekst. Anne houdt hier rekening mee. Ze is het bovendien gewend om samen te werken met vormgevers, websitebouwers en communicatiestrategen.

Samenwerking

 

Anne werkt samen met ontwerpers, communicatieadviseurs en websitebouwers. Ze spreekt hun taal en denkt graag mee.

Zij is partner van L5 communicatie & design. Met L5 verzorgt ze de vertaalslag van kennis en identiteit naar gerichte doelgroepcommunicatie.  Ook maakt Anne samen met de mannen van L5 strategische communicatieplannen. Zonder poeha, altijd praktisch.

Meer over Anne